Thursday, May 29

daH 35 tahun..

In MEMORY..

ari ni genap 35 thn allahyarham tan sri p ramlee meninggalkan kite..

Read More...

Monday, May 26

aik?!



erm...
bole ke?
kt tshirt de terjemahan ayat QURAN yg diletakkan kt tmpt yg mmg x seswai??
huh!
niat x mghalalkn cara..
pikirla sendiri..

Read More...

Saturday, May 24

b0wlinG~

video

juz wanna share sumthin amazing ..

spare conversion with spinning ball..

ya!

it's bowling time!

haha!

Read More...

..


MANIS,MANIS,MANIS...
huhu..
tataula taun ni,
mcm kurang grand..
maybe jadual pack sgt smpi bdk x dpt jadikn MANIS taun ni segempak MANIS taun2 sblom ni..
neway..
congratz 4 their efforts 4 bringing MANIS once again on the waqafan ground..
4 me..
bes gk dpt jmpe bbdk x krela my batch or senior or even perhaps the junior..
makes my memory back at the time when i involved in MANIS last year..
and also my memory in KISAS (wahaha!)
neway..
dpt lpk ngan bbdk stam lps MANIS pn agk bes..
arap2 depa bjaye troskn kesinambungan tarbiah di KISAS..
a wish of luck 4 them..
sLm..


Read More...

Thursday, May 22

we conquer europe!!


moscow became the place united triumphed the world..
glory2 man utd!!
ya..
this absolutely a special gift in the tribute of munich incident..
congratz red army..

dasat2, mmg mengancam nyawa match mlm td..
2 kali chelsea hit the cross bar..
fuh!!
jantung nk tercabot da!!
ronaldo miss the penalty..
da tbayang-bayang terry pgg tropi..
but, thanked God terry slipped when he shot the ball..
fuh..
and van der sar..
totally a world class goalkeeper..
well done!

Read More...

%#$&

korg tgkla sndiri gambo2 kt bawa nih..
btape dajalnye 'mk bpk' derg..
kalo da terlanjur pn..
depa jgn la igt 'hasil' depa tu barbie doll..
men bwang mrate-rate..
mmg sedih gle2 mse gwe tgk gmbo2 ni (mnitis air mate wo!)
..snanye de blmbk lg gambo, tp ni pn ckp mengerikn..
gwe arap TUHAN bgla pluang kt depa2 ni btaubat..
bgla depa ni dok sedaq blk apa kesalahan depa..
huh!
cmnila dunia skarang..
mnde2 zmn jahiliyah da kembali...
antara petanda kiamat..
arap sume dpt beri perhatian..
da x tau pe nk ckp..
hiba sgt..




p/s: renung2kan dan selamat beramal..

Read More...

Tuesday, May 20

T.A.G.G.E.D. pe cite??

ya..
blom ape2 da kne attack!! i mean tagged!! haha..
xpe2..
thnx 2 anep coz he used 2 be the first person to tagged me..
muchas gracias..

lima HADIAH + SEBAB2nya....

amboi! den pnye ari jadi lmbt agila!! haha.. xpe2..
1. Satria Neo...waa.. ni mmg kete idaman gwe.. huhu! da lame gwe mengidam, gwe ske reka bentuknye, fuh! bak kate org muda-mudi "cun!!" huhu.. skang tade org mau bg lagi... xpe2, satu hari nnti ye Neo, u will be mine!!

2. Notebook a.k.a. Laptop...mmg kne ade, yola assigment sane sini mau ltak mne?? haha... skang bkn zmn buku 555 lagi,dik! erm.. lebey2 ag nk msk zmn u ni, mcm2 kne pegang or simpan, so ngan denye mnde nih, mudah skit gwe pnye idop, yeah! (mak,ayah, nk laptop!!)

3. vidcam...erm, i love to travel... so, gajet ni mmg agk pnting nk rakam momen2 yg bes2, touching(pe plak?!!), unexpectable moment mse mrantau ke, huhu.. ps2 ngan denye mnde ni, bole share2 detik2 tu ngan kgkwn... waa! bes nye!!

4. pedang + topi keledar samurai...haha!! mnde ni mmg susa gile nk jmpe, kt muzeum blom tntu de.. tp dlu mse ak gi muzeum sultan sango kt klang, depa de tygkn mnde nih! fulamak! kagum do! rse spirit samurai tu msk dlm bdn ak (haha, pe mrepek nih!).. it will be nice if i owned one of them, x krela cap pe, cap burung helang ke... (de ke cap2 kalo pdg samurai??)

5. TV 50inch plasma....mmg ak ske mnde nih! tgk premierleague,la liga,champs league,piala thomas, huh! cm2 lg sports event, mmg rse cm dudok dlm studio... eh, stadium!! ha... spe2 de tibi 50 inch. spare ke, meh la sini, ak mau!!

lima CHARACTERISTICS that i admire

1. understanding...

2. happy-go-lucky...

3. simple...

4. cooL...

5. x ske bprangsake burok..

INVENTIONS yg best

1. troli2 kt shopping kompleks...kalo takde, lu pikir la sendiri guane mak2 ekau nk bwk sume brg2 mse tenga shopping? dala mse tu tenga shopping sakan! huhu..

2. Internet...x bole argue ngan anep, mmg bes! tp mnde ni de pro ngan kontranye, so use it well!! haha...

3. Enset...mcm2 bole wt ngan telepon, lebey ag enset... nk messaging? web browsing? tangkap gmbo? huish! bole...

4. mesin baso...haha! nmpk sgt ak ni x ske bsh bju gne tgn, tp mnde ni mmg btul2 bmnfaat bg ak, huh! bygknla stiap org gaji korg baso bj gne tgn.. kojo2 len kn tgendala ryte?? (kalo korg gne sorg servant la..)... i mean gne tgn, take longer time than used the machine..

5. kete+ other transport...huh! korg piki2 la sndiri.. haha! nk gi sne sini sonang kn..

Lima MOST HATED THINGS

1. org yg x mo beruba (buruk-baik) ...dasat2.. i really hates this type of person, x mo ke bwat mnde2 bek?? aiya!! idop skali je...

2. Orang dok ckp mnde2 yg ak da tau...mmg benci tol mnde2 cmni, yola ang da tau mnde tu.. depa dok ulang2 lagi, wt pekak telinga je..

3. bile cegu mara...wuhu!! mmg x bole nk wt pape beb kalo cegu mara! idop rse tganggu, nk wt bnde tu slh, nk wt bnde ni slh, x tenteram seyh! (sori to all my teacher and hepi belated teacher's day!! May God bless U all!!)

4. haruan mkn anaknye + haruan bwang anaknya....mnde ni mmg mnunjukkan brape ketidaksyukuran yg total bg mne2 individu yg wt mnde ni... husih! anak adala permata keluarga, kne belai elok2, ni.. hish, nauzubillahi minzalik! (moga2 kte tpelihara dr wt bnde tuh!)

5. org len bazir mase kite...erm.. really2 annoying... plan sumer akn tergendala dek org2 cmni...

Lastly, nak TAG SAPE?

i would like to honour the first group that visit my blog. those are..
-akmal H
-fikri Indra
-fikri Nazari
-aRez
-layyinulharir
-nuha

Read More...

...


ya.. champions league final just around the corner..
football fans..
dont miss it..
united will up against mighty(??) chelsea..
haha!!
stand up!
cheer for the reds..
gloRi2 man utd!!

Read More...

Monday, May 19


Manusia seringkali berkeluh kesah atas rezeki yang ia terima. Bila besarnya keinginan tidak sama dengan yang ia terima, sulit baginya untuk berucap syukur. Pernahkah anda renungkan bahawa pintu rezeki Allah itu ada di mana-mana? Seberapa banyak kedua tangan anda mampu meraihnya, tergantung kepada diri anda sendiri. Kisah berikut semoga ada hikmahnya.

Dari Muadz bin Jabal ra dia berkata, Rasul SAW bersabda: "Ya anak Adam, malulah kepada-Ku disaat kau melakukan kemaksiatan, sedangkan Aku malu padamu di hari pembalasan yang amat besar, maka jangan kalian berbuat dosa wahai anak Adam, bertaubatlah kepada-Ku maka Aku akan memuliakanmu sebagaimana mulianya para Nabi."

"Ya anak Adam, janganlah kau palingkan hatimu dari-Ku, karena sesungguhnya jika hatimu berpaling dari-Ku maka Aku membiarkanmu dan tidak akan menolongmu."


"Wahai anak Adam, apabila kamu bertemu dengan-Ku kelak di hari kiamat dan kebaikan sebanyak penduduk bumi menyertaimu, maka tidak Aku terima kebaikanmu sehingga kamu membenarkan janji dan ancaman-Ku."

"Wahai anak Adam, sesungguhnya Aku adalah Dzat Yang Memberikan Rezeki sedangkan kamu adalah orang yang menerima rezeki dan kamu mengetahui bahwasanya Aku akan menepati janji-Ku untuk memberikan rezeki padamu, maka janganlah kamu meninggalkan taat kepada-Ku disebabkan rezekimu. Sesungguhnya jika kamu meninggalkan taat kepada-Ku, disebabkan rezekimu maka siksa-Ku wajib atas kamu dan jagalah lima perkara ini untuk-Ku dan pada akhirnya surga adalah imbalan untukmu."

Kisah Burung Hijau

Ya saudaraku, jangan kalian sedih atas rezeki. Rezekimu tidak dapat mencegah ketaatan kepada Allah SWT sebab firman Allah SWT mengatakan, "Dan tidak ada makhluk Allah SWT di muka bumi kecuali rezekinya ditanggung Allah SWT." Sebagaimana keterangan yang terdapat pada hadits berikut ini:

Sesungguhnya Allah SWT menciptakan burung hijau di angkasa dan Allah SWT membuatkan lembing di atas punggung dan membuatkan lembing yang lain di bawah perutnya. Allah SWT juga menciptakan ikan besar di lautan yang memangsa ikan kecil dan daging ikan kecil itu akan masuk ke sela-sela gigi ikan besar yang dapat membahayakan dan menyakitinya. Lalu ikan besar mengeluarkan kepalanya dari dalam air dan membuka mulutnya dan pada saat itu masuklah burung hijau ke dalam mulut ikan besar itu lalu mematuk-matuk sisa-sisa daging yang ada di sela-sela gigi ikan besar itu sedangkan dua buah lembing laksana penyangga yang mencegah ikan besar itu memangsa burung hijau itu. Ketika sisa-sisa daging yang melekat di antara sela-sela gigi ikan besar itu habis lalu terbanglah burung hijau itu ke angkasa.


Hikmah:

Allah SWT telah menjadikan rezeki seekor burung dari sela-sela gigi ikan dan ikan besar kembali ke tempatnya sambil merasakan kenyamanan karena pertolongan seekor burung. Keberadaan salah satu dari keduanya telah menjadikan hubungan sebab akibat bagi yang lain. Allah SWT tidak meninggalkan seekor burung tanpa rezeki, maka bagaimana Allah meninggalkan manusia tanpa rezeki?.

Kisah Perburuan Ibrahim Bin Adam

Kisah ini menuturkan sebab-sebab taubatnya beliau. Pada suatu hari Ibrahim keluar untuk berburu binatang. Disuatu tempat ia berhenti dan bergegas menghamparkan tikar untuk makan. Pada saat dia tengah menikmati makan, tiba-tiba datang seekor burung Gagak yang hinggap di atas tikar tersebut dan mengambil roti dengan paruhnya, lalu burung Gagak itu segera kabur terbang ke angkasa. Ibrahim menjadi heran dan segera menaiki kudanya untuk pergi mengikuti burung gagak itu yang terbang dan menghilang di balik gunung. Akhirnya Ibrahim juga naik ke atas gunung dan melihat ke sekitarnya dan terlihatlah burung Gagak itu dari kejauhan. Ketika di dekati, burung Gagak itu terbang dan di sana terlihat seorang laki-laki dalam keadaan terikat tali dengan posisi tidur memiringkan tubuhnya. Melihat itu Ibrahim segera turun dari kudanya dan buru-buru melepaskan pengikat di tubuh laki-laki itu dan bertanyalah tentang keadaan laki-laki itu. Laki-laki itu segera bercerita, "Sesungguhnya saya adalah seorang pedagang yang dirompak di tengah perjalanan. Seluruh harta yang kubawa habis dirompak. Mereka juga memukuli, mengikatku dan membuangku di tempat ini. Telah tujuh hari aku berada di tempat ini dan setiap hari seekor burung Gagak datang membawa roti. Burung itu hinggap di atas dadaku sambil memecah-mecah roti itu dengan paruhnya, lalu ia masukkan roti itu ke dalam mulutku. Ternyata Allah tidak membiarkan aku kelaparan selama tujuh hari." Segera Ibrahim menaiki kudanya sekaligus membonceng laki-laki itu dan membawanya ke perkemahannya. Ibrahim bertaubat dan kembali kepada Allah. Dia melepaskan baju kebanggannya, membebaskan budak-budaknya dan mewakafkan tanah pekarangannya dan semua harta yang dimilikinya. Ibrahim mengambil tongkat dan berjalan ke kota Mekkah tanpa perbekalan dan tanpa sarana angkutan. Dia tidak memperdulikan rasa lapar sehingga sampai di Ka'bah. Disana Ibrahim menyampaikan rasa syukurnya kepada Allah SWT.


Hikmah:

Allah SWT berfirman, "Barang siapa berserah diri kepada Allah maka baginya akan dicukupi oleh Allah. Sesungguhnya Allah SWT adalah Dzat yang menyampaikan perkara manusia dan Allah benar-benar mampu menjadikan segala sesuatu."

Read More...


BETAPA PAYAHNYA MALAIKAT-MALAIKAT MEMINTA TANAH DARI BUMI

Pada suatu ketika, Allah SWT menitahkan kepada malaikat Jibril supaya turun ke bumi untuk mengambil sebahagian tanahnya untuk mencipta Adam, Akan tetapi apabila beliau sampai ke bumi , bumi enggan membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam, kerana bumi khuatir Adam jadi maksiat kepada Allah. Lalu Jibril kembali ke hadrat Tuhan, ia tidak dapat berbuat apa-apa, mendengar sumpah bumi. Begitulah seterusnya, Allah memerintah malaikat Mikail, jawapan bumi masih sama dan selepas itu Allah memerintahkan malaikat Israfil, tetapi malangnya jawapan bumi masih tidak berganjak, dan masing-masing kembali dengan tangan yang hampa.

Lalu yang terakhir, Allah menyuruh malaikat Izrail turun ke bumi. Kata Allah: " Hai Izrail engkaulah kini yang aku tugaskan mengambil tanah. Meskipun bumi bersumpah-sumpah dengan ucapan bagaimanapun jangan engkau mundur. Katakan bahawa kerjakan atas perintah dan atas namaKu."

Apabila Izrail turun ke bumi dan menyampaikan perintah Allah kepada bumi, maka akhirnya barulah bumi mengizinkan akan tanahnya itu diambil. Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah, kembalilah dia ke hadrat Allah.Lalu Allah berfirman :"Ya Izrail, pertama engkau yang Ku-tugaskan mengambil tanah, dan kemudian di belakang hari kelak akan kutugaskan engkau mencabut roh manusia.Maka khuatirlah Izrail kerana bimbang dibenci oleh umat manusia."

Lalu Allah berfirman lagi: "tidak, mereka tidak akan memusuhi kamu, Aku yang mengaturnya, dan aku jadikan kematian mereka itu bersebab, terbunuh,terbakar,sakit dan sebagainya."

TANAH YANG BAGAIMANA DIJADIKAN?

1. Tanah tempat bakal berdirinya Baitul Muqaddis
2. Tanah Bukit Tursina
3. Tanah Iraq
4. Tanah Aden
5. Tanah Al-Kautsar
6. Tanah tempat bakal berdirinya Baitullah
7. Tanah Paris
8. Tanah Khurasan
9. Tanah(Babylon)
10. Tanah India
11. Tanah syurga
12. Tanah Tha'if

Kata Ibnu Abbas :

1. Kepala Adam dari tanah Baitul-Muqaddis, kerana di situlah berada otak manusia,dan disitulah tempatnya akal.
2. Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat.
3. Dahinya dari tanah Iraq,kerana disitu tempat sujud kepada Allah.
4. Mukanya dari tanah Aden, kerana disitu tempat berhias dan tempat kecantikan.
5. Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat menarik perhatian.
6. Giginya dari tanah Al-Kautsar, tempat memanis-manis.
7. Tangan kanannya dari tanah Kaabah, untuk mencari nafkah dan kerjasama,sesama manusia. 8. Tangan kirinya dari tanah Paris,tempat beristinjak.
9. Perutnya dari tanah Babylon. Disitulah tempat seks(berahi) dan tipudaya syaitan untuk menjerumuskan manusia ke lembah dosa.
10. Tulangnya dari tanah Bukit Thursina, alat peneguh tubuh manusia.
11. Dua kakinya dari tanah India, tempat berdiri dan jalan.
12. Hatinya dari tanah syurga Firdaus, kerana di situlah iman, keyakinan,ilmu,kemahuan dan sebagainya.
13. Lidahnya dari tanah Tha'if, tempat mengucap Syahadat, bersyukur dan mendoakan kepada Tuhan.

Bagaimanakah prosesnya :

1. Ketika Allah akan jadikan Adam, tanah itu dicampuri air tawar,air masin,air hanyir, angin, api.Kemudian Allah resapkan Nur kebenaran dalam diri Adam dengan berbagai macam "sifat". 2. Lalu tubuh Adam itu digenggam dengan genggaman "Jabarut" kemudian diletakkan didalam "Alam Malakut".
3. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan "tubuh Adam" adalah tanah pilihan.Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah ,wangi-wangian dari sifat Nur Sifat Allah, dan dirasmi dengan air hujan "Barul Uluhiyah".
4. Kemudian tubuh itu dibenamkan didalam air "Kudral-Izzah-Nya" iaitu sifat "Jalan dan Jammal".Lalu diciptakan menjadi tubuh Adam yang sempurna.
5. Demikian pula roh, ketika itu diperintah masuk kedalam tubuh Adam, ia pula merasa malas dan enggan, malah ia berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar.Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk memaksa roh itu masuk, akhirnya mahu tidak mahu roh itupun masuk dan menyerah kepada Izrail.

Menurut riwayat ketika Adam masih berada di syurga, sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit kita sekarang ini. Kerana Adam telah diturunkan ke dunia, terjadilah perubahan pada warna kulitnya. *Sebagai peringatan: yang masih tertinggal warnanya hanyalah pada kuku manusia. Hal ini kita biasa lihat meskipun orang kulitnya hitam, tetapi warna kukunya adalah sama, ialah putih kemerah-merahan.

Dijadikan pada tubuh Adam ada sembilan rongga atau liang.Tujuh buah liang di kepala,dan dua buah liang dibawah badan letaknya.Tujuh buah letaknya di kepala : dua liang mata,dua liang telinga, dua liang hidung dan sebuah liang mulut.Yang dua macam di bawah : sebuah liang kemaluan dan liang dubur. Dijadikan pula lima buah pancaindera : 1. Mata alat penglihatan 2. Hidung alat penciuman 3. Telinga alat pendengaran 4. Mulut alat perasa manis,masin dan sebagainya. 5. Anggota tubuh lainya seperti kulit, telapak tangan, untuk perasa halus, kasar dan sebagainya.

Setelah Roh masuk ke dalam tubuh Adam : Lalu roh itu masuk perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun. Demikianlah Allah memberi kekuatan pada Izrail untuk memasukkan roh ke dalam tubuh Adam.Dahulu Izrail ditugaskan mengambil tanah untuk Adam, dan kini dia pula ditugaskan untuk mencabut nyawa umat manusia. Setelah itu meresap ke kepala Adam, maka terjadilah otak dan tersusunlah urat-urat sarafnya dengan sempurna.

Kemudian terjadilah matanya seketika itu matanya terus terbuka melihat dan melirik kekiri dan ke kanan. Dan juga melihat ke bawah di mana bahagian badannya masih merupakan tanah keras.Dilihatnya kiri dan kanan para malaikat yang sedang menyaksikan kejadian dia. Ketika itu Adam telah dapat mendengar para malaikat mengucapkan tasbih dengan suara merdu dan mengasyikkan.

Kemudian ketika roh sampai ke hidungnya lalu ia bersin, serta mulutnya terbuka. Ketika itulah Allah ajarkan padanya mengucap Alhamdulillah. Itulah ucapan Adam pertama kalinya kehadrat Allah. Lalu Allah berkata: "Yarkhamukallah" yang ertinya: "semoga engkau diberi rahmat Allah" Oleh kerana itu jika orang bersin menjadi ikutan sunat mengucap "Alhamdulillah" dan orang yang mendengarnya sunat mengucapkan "Yarkhamukallah".

Kemudian ketika roh sampai pada dadanya, tiba-tiba saja ia mahu bangun. Padahal bahagian badannya kebawah masih menjadi tanah keras. Di sini menunjukkan sifat manusia yang suka tergesa-gesa (tidak sabar). Sebagaimana firman Allah SWT bermaksud :"Dan adalah manusia itu, suka tergesa-gesa".(Al-Israk:II) Maka ketika roh itu sampai di bahagian perutnya, maka terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Maka seketika itu terasalah lapar.

Kemudian terus roh itu meresap sampai ke seluruh tubuh Adam, tangan, kaki lalu terjadi darah daging dan tulang, urat-urat, berkulit dengan sempurna, yang mana kulit itu kian lama kian bagus dan halus.

Begitulah proses kejadian-kejadian tubuh Adam. Setelah kejadian Adam sempurna sebagai manusia baru, maka dialah merupakan jenis makhluk manusia yang pertama.Wajahnya cukup cantik, semua malaikat berasa kagum lihat Adam yang begitu menawan. Kemudian Adam diarak oleh malaikat-malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni langit pertama hinggalah yang ketujuh sebelum dibawa ke syurga tempat mula-mula Adam dijadikan.

Renungan : Sesungguhnya Allah itu Maha Besar, Maha Agung , Maha pencipta sekian alam dan pencipta setiap kejadian. Bertaqwalah kita kepadaNya, kerana pada Allah-lah kita akan dikembalikan.

Read More...

Sunday, May 18

juSt saY it!!


Vander Hoven, a psychologist from Netherlands, announced his new discovery about the effect of reading the Qur'aan and repeating the word ALLAH both on patients and on normal persons. The Dutch professor confirms his discovery with studies and research applied on many patients over a period of three years.


Some of his patients were non-Muslims, others do not speak Arabic and were trained to pronounce the word 'ALLAH' clearly; the result was great, particularly on those who suffer from dejection and tension. Al Watan, a Saudi daily reported that the psychologist was quoted to say that Muslims who can read Arabic and who read the Quran regularly could protect themselves from psychological diseases.

The psychologist explained how each letter in the word 'ALLAH' affects healing of psychological diseases. He pointed out in his research that pronouncing the first letter in the word 'ALLAH' which is the letter (A), released from the respiratory system, controls breathing. He added that pronouncing the velar consonant (L) in the Arabic way, with the tongue touching slightly the upper part of the jaw producing a short pause and then repeating the same pause constantly, relaxes the aspiration.


Also, pronouncing the last letter which is the letter (H) makes a contact between the lungs and the heart and in turn this contact controls the heartbeat. What is exciting in the study is that this psychologist is a non-Muslim, but interested in Islamic sciences and searching for the secrets of the HolYQuran. Allah, The Great and Glorious, says, "We will show them Our signs in the universe and in their ownselves, until it becomes manifest to (remember me in ur Dua)". ALLAHU AKBAR!! Allah is great ,Allah keeps me going day and night. Without Allah, I am no one. But with Allah, I can do everything. Allah is my strength.'


zh@zul: bygkn.. sebut ALLAH je dpt elak drpd penyakit... SUBHANALLAH!!

Read More...

bye?


recently, i opened my mail...
and of coz, i got sumthing 2 share.. i thought diz thing many of us did not realize..
so... here are the extract from the message (in BAHASA,k!)

:: perkataan bye merupakan jarum sulit org kristian...didalam bahasa Arab b'maksud "fi hafzil baba" manakala dalam bahasa Malaysia b'maksud di bwh naungan pope(paderi) . jadi forward dan sebarkan kepada semua sahabat2 anda.semoga Allah memberi rahmat kpd kita dan org lain.wassalam.Wallahualam. ..Sebaik2nya gantikan perkataan BYE tersebut kepada Assalamualaikum. .. ::

so, i hope all of us will be aware of diz matter
#snanye skang ni byk taktik2 kafir laknatullah ntuk mnjatuhkn islam..
so,
berhati-hatilah..
kalo ssiape de info2 tbaru psl taktik2 kotor kafirun ni..
kite kongsi bersama ya!
sLm~#

Read More...

dari mejaku..

ya.. walopn br berusia sehari... alhamdulillah, rame jgk da lwt blog kamek (thank GOD!!), sebenarnya the publicity of my blog still not wide, so i hope those yg da lwt tu.. war2kn la kt kgkwn yg len, ya!! Biaq kte bina jaluran blog yg mntp smantap ukhuwwah kte skang (eceh!!)..
so.. thank guyS..
first group yg visit blog nih..
-fikri nazari
-akmal H
-areZ
-anip m noor
-fikri indRa
-aMieRa (layyinulharir)
-nuHa
thnx ya!!

Read More...

Saturday, May 17

wiKi worLd

A tornado is a violently rotating column of air which is in contact with both the surface of the earth and a cumulonimbus cloud or, in rare cases, the base of a cumulus cloud. Tornadoes come in many sizes but are typically in the form of a visible condensation funnel, whose narrow end touches the earth and is often encircled by a cloud of debris.

Most tornadoes have wind speeds between 40 mph (64 km/h) and 110 mph (177 km/h), are approximately 250 feet (75 m) across, and travel a few miles (several kilometers) before dissipating. Some attain wind speeds of more than 300 mph (480 km/h), stretch more than a mile (1.6 km) across, and stay on the ground for dozens of miles (more than 100 km).

Although tornadoes have been observed on every continent except Antarctica, most occur in the United States. They also commonly occur in southern Canada, south-central and eastern Asia, east-central South America, Southern Africa, northwestern and southeast Europe, Italy, western and southeastern Australia, and New Zealand.

For more details,
http://en.wikipedia.org/wiki/Tornado

Read More...

aCCideNt! whaT?

waa.. mmg bgs pengajaran aku dapat. Hari Kamis (15-5) aritu, aku ngan kgkwn gi mandi sungai, bes la gak! bbdk smpi xmo balik. On the way back, aku gne federal nk anto megat, fik, wafi, paizudin balik. 'Jam' mmg taraf gile2 mase tu. Kete kiri kanan x gerak. Kalo gerak pun, slow2 je.. mule2 mmg aku agk careful, tp mmndgkn bdn da letih gle, time tu pn da kol 7.30.. fuh! x bole thn do! ade ketike tu aku pndg ar blh knn ak... brek pn den tokan slow2.. then..


"zarep!" bbdk jerit nme ak. ak pn pndg dpn, then... "BUM!!".. OMG!! pe da blaku? kete ak terlanggo kete honda... mak ai! mamp*s la cani! dwet tarak! gwanye lesen pn P (yola! mne bole eksiden.... kne gantung wo! kne msk skola mmndu balik!) kete honda 2 pn benti.. bagian blakang honda tu kemek!

then, driver die kuar.. ak pn kuar dr kete. Bbdk sume da jd agak glaba... aku jmpe driver honda tu.. pstu mulela perbulan aku ngan dreba tu..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
drebar tu: ayo! suda kemek lo!
aku: sori ya!
drebar tu: erm, ni kne bg duit ni..
aku: lu mau dwet ka? wa byk2 sori
drebar tu: takpa2 naseb bek ni plastik,bole kasi ketuk! takpa2 xpaya dwetla..
aku: ang biaq btui?(xdela ssaje dialek penang), takpa ye! mnyk2 sori ya..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
lebey kureng gitula conversation ak ngan driver honda tu. fuh, seb baek die x wt report, kalo x, TUHAN je tau naseb aku.. ak pn slm dreba tu.. then ttibe je.. 'jam' da reda, traffic mkn clear.. aku pn mmecot kete ke destinasi dituju..

aku snanye bkn pe, mau kongsi pengalamn aku nih supaya korang jgnla ilang fokus time drive, lagi2 kalo tenga traffic jam, nahas wo! sek bek aku dpt dreba yg bek ati, kalo jenis2 org yg mudah mara? huh! neway, thanked God diz happened to me time2 ak maseh ijau kt lebuhraya, coz it'll help me to drive better next time!! .:: berhati-hati di jalan raya,k! ::.

Read More...

StuPiDity..

tengok gambar2 ni...
tak tau nak habaq ape..
huhu..



























mane salah??
direktor ke pelakon sendiri??
huhu..
LU PIKIRLA SENDIRI!!

Read More...

eRm..


6 perkara Allah sembunyikan


Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:


"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."


Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"


Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.


Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tet api di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaan Ku dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu".


Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"


Lalu Allah berfirman yang bermaksud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal...."


Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:


"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? "


Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... ."


Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan...


Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :


* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).

* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat didalam semua hari.

Read More...

Hati

Hati adalah seketul darah yang berperanan mengawal pergerakan jasad manusia. Jika hati seseorang itu bersih (daripada kekotoran dosa) maka jasadnya juga turut melakukan kebaikan, sebaliknya jika hati itu penuh dengan kekotoran dosa, maka ia akan mendorong seseorang itu melakukan perkara yang ditegah agama. Keadaan hati, sama ada bersih atau kotor mempunyai pertalian rapat dengan keimanan dan ketakwaan individu. Diriwayatkan daripada Nu’man bin Basyir bahawa Rasulullah mengingatkan kepada umatnya mengenai kepentingan menjaga hati, yang bermaksud:


Ingatlah sesungguhnya di dalam jasad manusia itu ada seketul darah, jika ia baik, maka baiklah jasad. Jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Itulah dia hati.(Riwayat Bukhari - 2/49)


Berdasarkan hadis itu, dapatlah kita gambarkan hati manusia yang rosak itu seumpama sebuah komputer yang mempunyai virus. Ia mengganggu sistem komputer dan mencacatkan penggunaannya. Begitulah juga hati, jika ia penuh dengan kekotoran dosa, maka seluruh badan akan rosak. Di dalam al-Quran ada ayat yang menyentuh mengenai hati, tetapi melalui pelbagai istilah. Melalui ayat itu juga diterangkan hati dapat dijaga dan diubati hanya dengan bertakwa atau beriman kepada Allah.


Tanda takwa atau takut kepada Allah itu dapat dilihat dalam 7 perkara :
·Pertama, seseorang itu menjaga lidahnya daripada melakukan fitnah, mencela, mencaci, mengumpat dan sebagainya;
·Kedua, seseorang itu menjaga hati agar bersih daripada sifat hasad yang memakan kebaikan sebagaimana api yang memakan kayu;
·Ketiga, memelihara mata daripada melihat perkara haram yang boleh menggelapkan hati. Sebab itu janganlah melihat perkara terlarang demi untuk mendidik hati;
·Keempat, menjaga perut agar tidak diisi dengan makanan yang haram, kerana malaikat akan melaknat selagi makanan yang haram berada di dalam tubuh kita.
·Kelima, menjaga kedua-dua tangan supaya tidak digunakan untuk melakukan pekerjaan haram.
·Keenam, Begitu juga kedua-dua kaki dipelihara supaya sentiasa melangkah untuk taat kepada Allah;
·Ketujuh, ketaatan dapat dilihat apabila seseorang melakukan sesuatu semata-mata untuk mencari keredaan Allah serta takut kepada sifat riak dan munafik.


Sesungguhnya hati dan hubungan kita dengan ketaatan terhadap Allah amat rapat. Sebab itu kita hendakah sentiasa berdoa meminta-Nya memelihara hati kita agar sentiasa taat kepada-Nya. Hati amat penting, kerana apabila rosak ia menggambarkan pegangan agama kita juga turut rosak. Jika seseorang bersungguh-sungguh melaksanakan saranan memelihara anggota di atas, dia termasuk di dalam golongan orang muttaqin yang dijanjikan Allah dengan syurga.
Hati yang bersih dan luhur membolehkan seseorang menangkis segala godaan syaitan. Sebenarnya manusia menghadapi dua bisikan, iaitu bisikan syaitan dan bisikan malaikat.
Bisikan syaitan menggoda manusia. Jika syaitan berjaya menguasai hati, ia akan menguasai seluruh jiwa dan manusia menjadi tidak takut kepada Allah. Seterusnya lahirlah manusia kejam, tidak berperikemanusiaan, pembohong, pemfitnah dan sebagainya. Sebaliknya jika jiwa dikuasai dengan unsur ketakwaan, maka dengan sendirinya syaitan terhindar dan jadilah kita orang yang bertakwa kepada Allah dan sentiasa mengingati dan bersyukur kepada-Nya.Allah berfirman yang bermaksud:


Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah), maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).(Surah al-A’raf: 200-201).


Allah mengangkat Nabi sebagai seorang yang maksum atau terpelihara daripada dosa selepas hati Baginda dibersihkan. Berbanding manusia biasa, kita hanya mampu berdoa kepada Allah, tetapi keimanan kepada-Nya tidak dapat dijamin kerana hati tidak dapat dibersihkan sepenuhnya dan sentiasa digoda syaitan. Allah memilih Nabi Muhammad saw untuk membawa urusanNya. Maka semestinya utusan Allah mempunyai sifat istimewa, antaranya hati yang bersih. Dengan hatinya yang bersih itu, orang kafir dan Quraisy tertawan. Kesabaran, keikhlasan dan kemuliaan akhlaknya berpunca daripada hati Baginda yang bersih. Malah orang kafir sendiri mengakui kemuliaan hati Baginda. Umar Al-Khattab yang dikenali sebagai seorang yang keras hati dapat dilembutkan hatinya bukan dengan kekerasan, tetapi dengan mendengar alunan bacaan ayat suci al-Quran.

Read More...