Sunday, October 5

ada apa dGn waNita??

Ada segelintir kaum suami mudah mencari perempuan lain kerana menganggap isteri mereka sudah tidak cantik, nampak tua, gemuk.. Tapi tahukan anda semua wahai kaum suami sebab-sebab yang menjadikan para wanita khususnya isteri & ibu cepat nampak tidak menarik di mata anda?

1. Tahukah anda, jika kita makan dengan perlahan dan mengunyah makanan sehingga benar2 hancur, itu akan membantu proses penghadaman kita, sekaligus mengelakkan kita gemuk.. tetapi kasihan kaum ibu ni, terpaksa makan laju2, telan terus tanpa sempat dikunyah kerana nak memujuk anaknya yang menangis. Tapi si suami.. layan jer sambung makan, buat2 xdengar anaknya menangis. So, wanita pun mudah jadi gemuk sebab makanan x sempat nak hadam betul2.

2. Wanita juga mudah gemuk kerana sifat mereka yang tidak suka membazir. Makanan yang tidak habis dimakan oleh anaknya, maka dialah yg akan menghabiskannya pulak. Sayang katanya... takut membazir. Membazir tukan amalan syaitan. Si suami pulak dengan riaknya mengatakan "kau ni kuat betul makan!"

3. Bila anak menangis tengah malam nak minum susu, bapaknya akan tido mati terus.kalau yang dengar pun buat2 tido lena sbb malas nak bangun, malas nak ganggu tido nya.wanita lah yang dalam semalam, berapa puluh kali terpaksa bangun membuat susu utk anak.. Bila x cukup tido, mulalah muka nampak letih dan cepat nampak tua. Kedut2 pun mula wujud. Masa tu guna Total Effect ker, aper ker... xkan nak hilangnya. Petua utk cantik kan ada dua yang penting, minum air banyak & TIDUR SECUKUPNYA.

4. Dan bagi wanita yang berkerjaya, sudahlah penat bekerja utk membantu menambah pendapatan keluarga, bila balik rumah, semuanya dialah yang kena uruskan. Dengan perangai anak2, perangai bapaknya... nak itu, nak ini.. So, wanita pun membebel, marah2... dan bila marah2, banyak leter, so cepatlah jadi tua..

Kesimpulannya. ..wanita cepat tua & cepat gemuk adalah disebabkan LELAKI atau lebih tepat lagi SUAMI.. Oleh itu, hargailah segala pengorbanan isteri/mak/mak cik/nenek anda. Mungkin sekiranya sehari sahaja isteri/mak/mak cik/nenek anda tiada, dan anda perlu memikul tanggungjawab dia sementara, anda mungkin tidak mampu melakukan seperti dia..

Read More...

Sunday, July 27

oTaKKu..

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Al ah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini.

Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. satu kajian yan g dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan.

Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yan g sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yan g diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudara ku seIslam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya.

Read More...

Sunday, July 20

aNUar vS shAbery


huhu..
no komen..
sje je mau top up blog..
x de idea..
haha//

Read More...

Sunday, June 22

gugurnya dutch!


sedey?
kecewa?
marah?
huh!
the end of dutch's journey..
the end of euro 4 me..
but it came in a ryte time..
ari ni gwe kne pegi da..
pegi mne..
ntahla..
smbg blajo kot!
aha..
xpe2..
jmpe agi ma frens..
cau lu~
ilalliqa'..

~REVIEW skit dutch (1) russia (3)~
*tande2 kekalahan
-x men se'breath-taking' as play against italy & france
-player2 pancit lps full time
-player xde nafsu nk serang
-aku pening kpale (yeke ni sbb dutch kalah??!)
-russia asak from the start till the end
-arshavin meletop!


neway..
gudluck to russia..
okela..
bas da dtg...
and..
no more review bout euro..
ckup2la..
slm~

Read More...

Thursday, June 19

...

REVIEW EURO 2008:
THIRD ROUND
Group A
Switzerland 2 - 0 Portugal*
Czech Republic 2 - 3 Turkey*


Group B
Austria 0 - 1 Germany*
*Croatia 1 - 0 Poland


Group C
*Italy 2 - 0 France
Romania 0 - 2 Netherland*


Group D
Sweden 0 - 2 Russia*
*Spain 2 - 1 Greece


*qualify for knockout phase..

Read More...

Tuesday, June 17

..

REVIEW EURO 2008:
SECOND ROUND

Group A
Portugal 3 - 1 Czech Republic
Switzerland 1 - 2 Turkey

Group B
Croatia 2 - 1 Germany
Austria 1 - 1 Poland

Group C
Italy 1 - 1 Romania
France 1 - 4 Netherland

Group D
Sweden 1 - 2 Spain
Russia 1 - 0 Greece

Read More...

Saturday, June 14

korang dah melampau!!

!!!STOP BUYING LEGO PRODUCT!!!

Betul2 dah melampau Denmark ni, satu penghinaan buat Rasul junjungan kita, Muhammad (s.a.w). Jadi sama-sama kita boikot produk Lego dari Denmark dan produk2 lain yg dikeluarkan dari negara tersebut. Sama2 berdoa agar ALLAH membalas perbuatan mereka yang menghina Nabi kita teragung dengan bala terhadap mereka... AMIN!!

*harap dapat sebarkan perkara ini kepada seluruh umat islam..

Read More...

MaKe a pRayeR~saMi yusuF..


O people
In a hut made of tin and clay
A small boy dreams away
Of clean water and a meal a day
And not to fear mines as he plays each day

O people
Somewhere dark and out of the way
Aids has found yet another prey
To save his life he just couldn’t pay

Tell me what we’re going to do
For our brothers in Durban
For our sisters in Darfur
Show me what we’re going to do

Are we just going to sit there?
Nice and cosy on our armchairs
Will we not even make a prayer?

You might ask yourself
Why should I help these people?
They’ll tell you why
We’re not so different from you
We have dreams just like you
But they were buried with the bodies of our loved ones

O people
Are we deaf, dumb, and blind?
What is going through our minds?
Don’t we care for the rest of mankind?

O people
We claim to love peace and justice
Why do we preach what we don’t practice?
Let’s help them out of this darkness

Tell me what we’re going to do
For our brothers in Ethiopia
For our sisters in Rwanda
Show me what we’re going to do

Are we just going to sit there?
Nice and cosy on our armchairs
Will we not even make a prayer?
Will we not even make a prayer?

Read More...

Wednesday, June 11

...

REVIEW EURO 2008:FIRST ROUND
Group A
Switzerland 0 - 1 Czech Republic
Portugal 2 - 0 Turkey

Group B
Austria 0 - 1 Croatia
Germany 2 - 0 Poland

Group C
France 0 - 0 Romania
Italy 0 - 3 Netherland

Group D
Spain 4 - 1 Russia
Sweden 2- 0 Greece

Read More...

..


Pandangan Mufti Perlis berkaitan isu kenaikan minyak baru-baru ini...

Dan berikanlah kepada kaum keluargamu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membazir dengan pembaziran yang melampau. Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula sangat kufur kepada Tuhannya”. (Surah al-Isra: 26-27).
Saya tertarik apabila membaca membaca kisah al-Imam al-Nawawi (631-676H) yang diminta oleh Raja pada zamannya al-Malik al-Zahir untuk memberikan fatwa bagi mengharuskan Raja mengambil harta rakyat untuk digunakan memerangi musuh yang mengancam negara iaitu tentera Tatar. Tujuan itu pada zahirnya baik kerana mempertahankan negara dari ancaman musuh. Harta itu pun hendak digunakan untuk keperluan jihad.

Namun ramai ulama yang telah dibunuh ketika itu kerana enggan mengeluarkan fatwa berkenaan. Al-Nawawi juga enggan menulis surat sokongan terhadap tindakan Raja Zahir itu sekalipun beliau tahu pengambilan harta itu untuk kepentingan negara juga. Apabila Raja bertanya kepada beliau mengapa beliau enggan menyokong? Beliau menjawab: Setahu saya engkau dahulunya seorang hamba, tidak mempunyai harta. Kemudian Allah memberikan kurniaan kepadamu lalu diangkat engkau menjadi seorang raja. Aku dengar engkau memiliki seribu hamba lelaki yang setiap mereka memiliki talipinggang daripada emas. Engkau juga ada memiliki dua ratus hamba perempuan, dan setiap mereka memiliki sebekas perhiasan. Jika engkau belanjakan itu semua, sehingga hamba-hamba lelakimu hanya memakai tali pinggang kain, dan hamba-hamha perempuanmu hanya memakai baju tanpa perhiasan, juga baitul mal sudah tiada simpanan wang, harta dan tanah lagi, maka aku akan fatwakan untukmu keharusan mengambil harta rakyat itu. Sesungguhnya yang menolong jihad dan selainnya ialah penyerahan diri kepada Allah dan mengikut jalan nabiNya s.a.w. (lihat: ‘Abd al-Ghani al-Daqar, al-Imam al-Nawawi, 144-145, Damsyik: Dar al-Qalam).

Saya suka dengan jawapan al-Imam al-Nawawi ini. Saya tahu, selepas ini banyak forum-forum perdana, ceramah-ceramah di radio dan televesyen akan memperkatakan tentang kewajipan berjimat cermat. Maka ustaz, ustazah dan penceramah pun –atas pemintaan penaja yang membayar harga ceramah- akan bersungguh-sungguh menyuruh orang-orang bawahan untuk berjimat cermatDalil-dalil pun akan dibaca. Mungkin akan ada ustazah yang mencari cerita-cerita ajaib yang baru untuk dikaitkan dengan bab jimat cermat dan jangan membazir. Mungkin akan ada penceramah yang cuba menangis-menangis –seperti seorang pelakon berjaya yang menerima anugerah- bercerita kepada mak cik-makcik yang kusyuk menonton tentang azab seorang yang membazir ‘nasi lemaknya’.

Datanglah orang-orang kampung mendengar forum perdana dengan basikal atau motosikal sebagai menyahut seruan agar tidak membazir petrol. Adapun penceramah, datuk-datuk pengajur, YB-YB hanya menggunakan kenderaan mewah yang berkapasiti atas daripada 2000cc. Tujuannya untuk mengelakkan pembaziran wang kerajaan yang terpaksa dibayar kepada empunya kenderaan 2000cc ke bawah, lebih tinggi daripada 2000 ke atas.

Maka insaflah mak cik dan pak cik yang barangkali teringatkan tulang ikan yang pernah dibuangnya padahal masih ada sedikit sisa isinya yang melekat. Itulah membazir namanya. Maka, atas keinsafan dan taubat itu, mungkin ada yang akan mula mengurangkan makan nasi lemak daripada sebungkus seorang kepada sebungkus yang dikongsi bersama. Air kopinya yang memang sudah ‘ceroi’ akan ditukar kepada yang warna hitamnya antara kelihatan dan tidak. Maka selamat negara kita ini, disebabkan pakcik dan makcik, pak long dan mak long, pak lang dan mak lang di kampung sudah mengubah gaya hidup mereka.

Jika saya hadir ke forum yang seperti itu, saya ingin bertanya soalan, tapi soalan yang belum ‘dijakimkan’, “apakah agama ini dihantar oleh Allah untuk menghukum manusia bawahan dan menghalalkan yang lain tidur dalam kekenyangan dan kemewahan?”. Sebelum harga minyak naik, telah sekian mereka yang berada di teratak usang itu menjimat makan dan pakai. Saban hari mereka mengira belanja untuk memboleh mereka terus hidup di kala negara dunia belum menghadapi krisis harga minyak.

Saya tidak mahu membicarakan tentang kenaikan harga minyak dari sudut perjalanan ekonomi antarabangsa. Telah banyak pakar-pakarnya bicarakan. Tapi saya ingin bincangkan tentang soal pembaziran dan jimat-cermat. Ya, memang Islam memusuhi pembaziran. Bahkan al-Quran tidak pernah mempersaudarakan antara mana-mana pembuat dosa dengan syaitan, melainkan mereka yang membazirkan.

Allah menyebut dalam al-Quran: (maksudnya):

Dan berikanlah kepada kaum keluargamu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing; dan janganlah engkau membazir dengan pembaziran yang melampau. Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula sangat kufur kepada Tuhannya”. (Surah al-Isra: 26-27).

Demikianlah Allah persaudarakan pembazir dengan syaitan. Kesan pembaziran sangat besar. Lihat negara kita yang kaya dengan berbagai hasil. Sepatutnya kita akan tetap kukuh dan setiap rakyat akan menikmati kekayaan ini dengan adilnya. Namun, disebabkan pembaziran, harta negara yang sepatutnya dapat dimakan puluhan tahun, tetapi surut mendadak dalam masa beberapa tahun.

Maka, yang patut mendapat bantuan dan hak, tidak cukup untuk sampai kepadanya. Barang keperluan pula bertukar menjadi mahal. Pembaziran memusnahkan kehidupan rakyat bawahan dan menghalang hak yang sepatutnya sampai kepada mereka. Maka betapa wajar untuk para pembazir itu dipersaudarakan dengan syaitan. Apatah lagi dalam banyak keadaan, pembaziran itu lahir dari keangkuhan dan kesombongan. Sifat-sifat itulah jua yang menjadi asas kepada kekufuran syaitan.

Soalannya, mengapakah apabila kita membicarakan tentang pembaziran, kita hanya terbayang orang-orang bawahan di kampung ataupun bandar. Jika kita ingin meminta supaya setiap warga negara ini berjimat dan jangan membazir, maka bermulalah daripada atas. Bukan sekadar untuk ‘mengenakan si miskin yang sekian lama telah berjimat dan sudah tidak tahu apa yang hendak dijimatkan lagi. Mengapa kita hanya terbayang rakyat yang berada dalam rumah persendirian dan berbelanja dengan wang poketnya yang sudah lelah?

Kita sepatutnya terlebih meneliti semula bagaimana perbelanjaan yang menggunakan harta negara dan rakyat yang sedang berjalan di istana-istana, kediaman-kediaman rasmi kerajaan di peringkat negara dan negeri?. Apakah wajar di kala ini keraian untuk orang-orang besar sama ada sultan atau menteri begitu mewah? Makanan yang dihidangkan untuk mereka, harga satu meja kadang-kala boleh dimakan oleh ratusan rakyat bawahan. Karpet yang dipijak oleh mereka harganya ribuan bungkusan nasi yang dimakan oleh ‘orang biasa’.

Apakah patut di saat yang sebegini, ada istana atau kediaman rasmi menteri yang hendak ditambahmewahkan? Apakah patut orang-orang besar ini diraikan dengan hiburan atau pertunjukan dan konsert yang menelan puluhan ribu ringgit sempena sesuatu kunjungan mereka. Wang itu, wang negara. Wang itu, wang rakyat.

Apakah dalam masa yang sebegini mereka masih mendapat peruntukan untuk bersantai, bermain golf dan ‘berhiburan’ dengan menggunakan wang rakyat bawahan yang disuruh menjimatkan nasi lemak dan air kopi mereka?. Pembaziran sebegini lebih rapat menjadi saudara syaitan dibanding wang persendirian yang dibelanjakan.

Meminjam falsafah al-Imam al-Nawawi yang saya sebutkan tadi, jika orang atasan telah benar-benar berjimat, maka wajarlah untuk dikurangkan subsidi rakyat. Al-Nawawi telah dibuang negeri kerana enggan bersekongkol dengan perkara yang seperti ini. Namun, jika itu tidak dilakukan, ulama bukan burung kakak tua.

Saya mengambil risiko menulis hal ini. Tanggungjawab di hadapan Allah lebih besar daripada segala-galanya. Para ulama dahulu jauh lebih mulia, tidak dibandingkan kedaifan saya ini. Pun mereka telah menunaikan tanggungjawab al-Amr bil Ma’ruf dan al-An-Nahy ‘an al-Munkar ini. Semoga Allah menimbang tinta para ulama dengan darah para syuhada.

Telah berlaku tahun kesusahan dan kelaparan yang amat sangat di Semenanjung Arab pada zaman Amirul Mukminin ‘Umar bin al-Khattab. Dikenali dengan ‘Am al-Ramadah kerana seakan bagaikan warna ramad atau abu disebabkan kekurangan hujan, warna tanah dan warna kulit manusia yang bertukar disebabkan kekeringan. Ini berlaku pada antara tahun 17H dan 18H selama sembilan bulan.

Amirul Mukminin telah berhempas pulas menguruskan harta negara ketika itu bagi mengatasi kesusahan rakyat. Di samping kecemerlangan pengurusan, yang ingin disebutkan di sini kecemerlangan pendirian dan sikap. Ibn Jarir al-Tabari meriwayatkan bahawa ‘Umar bin al-Khattab tidak memakan pada tahun berkenaan lemak haiwan, susu dan daging sehingga orang ramai dapat memakannya. Barangan makanan berkurangan di pasar.

Pada suatu hari pekerjanya dapat membeli untuknya lemak dan susu namun dengan harga yang agak tinggi. ‘Umar enggan makan bahkan berkata: “Engkau telah menyebabkan lemak dan susu menjadi mahal, sedekahkan keduanya, aku bencikan pembaziran. Bagaimana aku dapat memahami keadaan rakyat jika tidak mengenaiku apa yang mengenai mereka?”. (Al-Tabari, 2/358, Beirut: Dar al-Fikr).

Juga diriwayatkan bahawa suatu hari pada tahun berkenaan disembelih unta lalu dimasak dan dibahagikan kepada orang ramai. Lalu diceduk masakan itu untuk dihidangkan juga buat ‘Umar. Tiba-tiba yang diceduk itu bahagian belakang unta dan hatinya. Lalu ‘Umar bertanya: “Dari mana diperolehi ini?”. Daripada unta yang kita sembelih hari ini. Kata ‘Umar: “Oh! Alangkah buruknya aku ini sebagai pemimpin, jika aku memakan bahagiannya yang baik lalu aku berikan rakyat makan yang sisa” (Ibn Sa’d, al-Tabaqat al-Kubra, 3/312, Beirut: Dar Sadir).

Maka alangkah buruknya seorang presiden, atau sultan, atau raja, atau perdana menteri, atau menteri besar, atau menteri yang makan dengan mewah daripada peruntukan harta negara atau negeri sedangkan rakyatnya dalam kesusahan. Ketika rakyat membilang butiran beras, helaian ringgit untuk persekolahan anak, keperitan membayar sewa rumah, api dan air, sementara mereka yang berkuasa ini pula menghadiri jamuan negara dan negeri itu dan ini.

Bermewahan dengan pertunjukan dan hiburan dari peruntukan wang negara. Kemudian bercuti rehat, tanpa rakyat ketahui apakah kepenatannya untuk rakyat. Kos cuti itu pula ditanggung oleh negara tanpa sebarang pulangan keuntungan buat rakyat. Alangkah zalim! Alangkah keji sikap yang sedemikian rupa.

Saya kadang-kala begitu hairan apabila seseorang dianggap ‘berjiwa rakyat’, hanya kerana makan nasi yang dijamu oleh rakyat, atau masuk ke kampung mendukung anak rakyat untuk beberapa minit bagi membolehkan wartawan mengambil foto. Apakah itu dinamakan berjiwa rakyat?

Jika hendak diiktiraf sebagai berjiwa rakyat, rasailah apa yang rakyat rasai. Orang seperti ‘Umar bin al-Khattab lebih mulia daripada segala keturunan atau pangkat yang ada di kalangan manusia. Kemuliaannya telah diiktiraf oleh Allah dan RasulNya. Dia ahli syurga dengan jaminan Allah dan RasulNya sementara politiknya tidak ada saingan yang menggugatnya. Namun tetap amanah dan jujurnya terhadap rakyatnya. Merasai penderitaan rakyat. Beliau idola kepimpinan kita sepatutnya. Walaupun beliau tidak pernah menyuruh orang menyembah atau menjulangnya, namun beliau dipuja oleh sejarah dan diangkat oleh Allah.

Kenaikan harga minyak menaikkan harga barang. Orang berpendapatan rendah menjadi mangsa. Agama berperanan untuk menyedarkan semua pihak tentang tanggungjawab terhadap rakyat. Dalam keadaan begini, antara perkara pertama yang patut dibentang kepada rakyat adalah pengurusan kemasukan dan pengagihan zakat. Zakat yang mungkin sampai kepada peringkat bilion ringgit di seluruh negara mesti diagihkan secara telus dan bijaksana.

Mengapa masih ada fakir miskin yang bagaikan meminta sedekat kepada pihak yang menguruskan zakat? Mengapa program tv lebih menjumpai si miskin dibanding pihak yang menguruskan zakat? Mengapa zakat masih berbaki dengan begitu banyak setiap tahun sedangkan kemiskinan masih banyak? Mengapa pihak yang menguruskan zakat kelihatan bertambah mewah, sementara yang patut menerima hak kelihatannya bertambah letih dengan keadaan sekarang?

Di masa inilah peranan zakat bagi memastikan setiap yang memerlukan memperolehinya tanpa kerenah birokrasi yang bukan-bukan. Jangan sampai untuk mendapat RM150 si miskin berulang alik berkali-kali dengan tambang sendiri, sementara yang mendakwa amil zakat mengisi minyak kereta dengan wang zakat atas nama amil! Ramai kata kita berjaya menguruskan zakat sebab kutipan yang tinggi. Saya katakan, pengurusan yang berjaya itu bukan sahaja kutipan semata, tetapi juga pengagihan secara telus, bijaksana dan bertanggungjawab.

Dalam usaha kerajaan menangani kemelut ekonomi hari ini, perkara-perkara yang disebutkan ini mestilah dipandang serius. Kejayaan sesebuah kerajaan menghayati penderitaan rakyat akan menjadikan mereka lebih disayangi dan disokong. Jika orang atas mengubah cara hidup, kita akan berkempen untuk semua agar mengubah cara hidup. Jika orang agama disuruh berkempen orang bawahan agar mengubah cara hidup, sementara melupai yang di atas, mereka sebenarnya cuba menjadikan agama sebagai candu agar seseorang melupai masalah yang sebenar.

Read More...

cukup seNaNg!

Mahu Download Video Terus Dari YouTube atau mne2 web lain??

Tak Perlu Menggunakan YouTube Grabber or Video Grabber hatta software yg lain pn!

De Cara Lagi Mudah

Layari web Media Converter.org

Ha! Download & Convert Secara Online..



#anda boleh juga convert video ke type yg lain seperti mp3,mpeg dan lain2 lagi!
so, selamat mencuba!

Read More...

oh,Spirulina..


Masih ramai yang masih tidak tahu tentang kehalalan dan kesucian spirulina. Percaya atau tidak bahawa spirulina di western country dan tidak jauh dari negara kita thailand di tanam didalam kolam najis babi.


Jika anda tidak percaya type dlm mana search engine spirulina pig waste berlambak web mengenainya. Asalnya spirulina adalah alga yang ditanam dlm air laut. Namun peringkat kajian saintis barat mereka menanam spirulina dlm kolam najis babi utk merawat sisa kumbahan air najis babi. Selepas itu mereka mendapati nutrien dlm spirulina semakin bertambah jika diternak di dalam air najis babi.


Dibawah adalah contoh laman web:




*erm.. berhati-hati memilih supplement tuk diri anda,k!

Read More...

Tuesday, June 10

..


*gambo kucing ni aku tgkp kt depan otel sri malaya, alor star, kedah

Read More...

aiya!!

Usrah Yang Lazat, Lemak Berkrim
from: anip mN (die tag sblom msk asasi uia, huhui~)
[1*] Berapa lama anda dah sertai usrah?
alkisahnya, telah diwajibkan terhadap diriku tuk mnyertai usrah pabila di smka kole sango dlu2..
kmudian telah ku smbg pogrem usrah ni di kolejku di klang... lepas ni? insya ALLAH de lagi kt u...
[2*] Bagaimana anda boleh sertai usrah?
oooo,bagaimane? erm, kt jadual harian pelajar2 smka mmg de pogrem usrah, stiap mlm sbtu(ala2 al-kuliyah!)...
[3*] Kenapa anda menyertai usrah?
alorh, mmg kne joinla.. neway mmg byk pengalamn dpt dr usrah ni...
[4*] Tiga perasaan anda setelah menyertai usrah
1. wow!, mmg bes dpt kenal ngan kgkwn, senior2.. pstu dpt sharing infos antare kami sume, x kesa dr segi akademik hatta life kt asrama..
2. woW!!, dpt mndalami ilmu agama ngan lebey mndlm~eg. rukun2 usrah, sejarah usrah, sirah nabawiyah, tasawuf, dalil2 dan mcm2 lagila!!
3. WOW!!!, dpt mndalami mslh kgkwn and moving forward to solve it! wat an experience..
[5*] Lima perkara yang anda dapat selama menyertai usrah
1. frenZ.. x krela drpd sejunior-junior smpi ke senior-senior, "berkwn biar beribu, berkaseh biar..."{peribahasa malayu kn??}
2. da best thing tuk selesaikan ape2 mslh adalah dengan berbincang...
3. kNowleDge...
4. we must tolerate to each other...
5. dpt tau pe'el kgkwn(haha!!)...
Peraturan Tag:
1. Setiap blogger mesti letakkan peraturan ini di hujung entri
2. Blogger yang ditag perlu menjawab soalan-soalan yang dikemukakan
3. Blogger yang ditag perlu meletakkan jawapan di dalam entri blog masing-masing
4. Jangan lupa untuk tag rakan-rakan blogger yang lain
5. Jangan lupa untuk maklumkan bahawa mereka telah ditag dan perlu membaca blog anda
The next person???
1. fikri indra
2. mahirah

Read More...

Wednesday, June 4

sanGkaaN liaR::.

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak tergelincir ke dalam sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang. Dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat), maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan Allah) dan bertaqwalah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah Penerima Taubat, lagi Maha Mengasihani.."


[Surah al-Hujurat, ayat 12]

Read More...

Tuesday, June 3

carry you hoMe..

Trouble is the only way is down.
Down, down.
As strong as you were, tender you go.
I'm watching you breathing for the last time.
A song for your heart, but when it is quiet,
I know what it means and I'll carry you home.
I'll carry you home.
If she had wings she would fly away,
And another day God will give her some.
Trouble is the only way is down
Down, down.
As strong as you were, tender you go.
I'm watching you breathing for the last time.
A song for your heart, but when it is quiet,
I know what it means and I'll carry you home.
I'll carry you home.
And they were all born pretty in New York City tonight,
And someone's little girl was taken from the world tonight,
Under the Stars and Stripes.
As strong as you were, tender you go.
I'm watching you breathing for the last time.
A song for your heart, but when it is quiet,
I know what it means and I'll carry you home.
I'll carry you home.
.::james blunt-carry you home::.

Read More...

..


Daripada Abu Hurairah r.a, sabda Rasullullah saw:


"Setiap anggota manusia harus membuat sedekah setiap hari apabila terbit matahari. Engkau mendamaikan antara dua orang adalah sedekah, engkau membantu seseorang menaiki tunggangannya, ataupun mengangkat barang-barang ke atas tunggangan adalah sedekah. Kata-kata manis juga sedekah, setiap langkah yang engkau melangkah menuju ke tempat sembahyang adalah sedekah, dan engkau menjauhkan bahaya dari lalu lintas orang ramai juga merupakan sedekah"


(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Read More...

Monday, June 2

duit2..


Duit seringgit telah bertemu dengan lima puluh ringgit.

Duit seringgit bertanya:"Oit, lama tak nampak, mana ko pergi?

"Lima puluh menjawab " Aku pergi merata tempat. Pergi stadium tgk bola, Naik STAR Cruise, gi KK naik MAS, lepak Mid Valley, konsert AF, GangStarz.. tempat2 cam tuh lah. Eh, ko camner lak?"


Duit singgit menjawab perlahan seraya menunduk,"Hmm...biasa lah.. Balik-balik tempat yg sama, SURAU, MASJID, SURAU, MASJID....


*renung2kn ye..

Read More...

Thursday, May 29

daH 35 tahun..

In MEMORY..

ari ni genap 35 thn allahyarham tan sri p ramlee meninggalkan kite..

Read More...

Monday, May 26

aik?!



erm...
bole ke?
kt tshirt de terjemahan ayat QURAN yg diletakkan kt tmpt yg mmg x seswai??
huh!
niat x mghalalkn cara..
pikirla sendiri..

Read More...

Saturday, May 24

b0wlinG~

video

juz wanna share sumthin amazing ..

spare conversion with spinning ball..

ya!

it's bowling time!

haha!

Read More...

..


MANIS,MANIS,MANIS...
huhu..
tataula taun ni,
mcm kurang grand..
maybe jadual pack sgt smpi bdk x dpt jadikn MANIS taun ni segempak MANIS taun2 sblom ni..
neway..
congratz 4 their efforts 4 bringing MANIS once again on the waqafan ground..
4 me..
bes gk dpt jmpe bbdk x krela my batch or senior or even perhaps the junior..
makes my memory back at the time when i involved in MANIS last year..
and also my memory in KISAS (wahaha!)
neway..
dpt lpk ngan bbdk stam lps MANIS pn agk bes..
arap2 depa bjaye troskn kesinambungan tarbiah di KISAS..
a wish of luck 4 them..
sLm..


Read More...

Thursday, May 22

we conquer europe!!


moscow became the place united triumphed the world..
glory2 man utd!!
ya..
this absolutely a special gift in the tribute of munich incident..
congratz red army..

dasat2, mmg mengancam nyawa match mlm td..
2 kali chelsea hit the cross bar..
fuh!!
jantung nk tercabot da!!
ronaldo miss the penalty..
da tbayang-bayang terry pgg tropi..
but, thanked God terry slipped when he shot the ball..
fuh..
and van der sar..
totally a world class goalkeeper..
well done!

Read More...

%#$&

korg tgkla sndiri gambo2 kt bawa nih..
btape dajalnye 'mk bpk' derg..
kalo da terlanjur pn..
depa jgn la igt 'hasil' depa tu barbie doll..
men bwang mrate-rate..
mmg sedih gle2 mse gwe tgk gmbo2 ni (mnitis air mate wo!)
..snanye de blmbk lg gambo, tp ni pn ckp mengerikn..
gwe arap TUHAN bgla pluang kt depa2 ni btaubat..
bgla depa ni dok sedaq blk apa kesalahan depa..
huh!
cmnila dunia skarang..
mnde2 zmn jahiliyah da kembali...
antara petanda kiamat..
arap sume dpt beri perhatian..
da x tau pe nk ckp..
hiba sgt..




p/s: renung2kan dan selamat beramal..

Read More...

Tuesday, May 20

T.A.G.G.E.D. pe cite??

ya..
blom ape2 da kne attack!! i mean tagged!! haha..
xpe2..
thnx 2 anep coz he used 2 be the first person to tagged me..
muchas gracias..

lima HADIAH + SEBAB2nya....

amboi! den pnye ari jadi lmbt agila!! haha.. xpe2..
1. Satria Neo...waa.. ni mmg kete idaman gwe.. huhu! da lame gwe mengidam, gwe ske reka bentuknye, fuh! bak kate org muda-mudi "cun!!" huhu.. skang tade org mau bg lagi... xpe2, satu hari nnti ye Neo, u will be mine!!

2. Notebook a.k.a. Laptop...mmg kne ade, yola assigment sane sini mau ltak mne?? haha... skang bkn zmn buku 555 lagi,dik! erm.. lebey2 ag nk msk zmn u ni, mcm2 kne pegang or simpan, so ngan denye mnde nih, mudah skit gwe pnye idop, yeah! (mak,ayah, nk laptop!!)

3. vidcam...erm, i love to travel... so, gajet ni mmg agk pnting nk rakam momen2 yg bes2, touching(pe plak?!!), unexpectable moment mse mrantau ke, huhu.. ps2 ngan denye mnde ni, bole share2 detik2 tu ngan kgkwn... waa! bes nye!!

4. pedang + topi keledar samurai...haha!! mnde ni mmg susa gile nk jmpe, kt muzeum blom tntu de.. tp dlu mse ak gi muzeum sultan sango kt klang, depa de tygkn mnde nih! fulamak! kagum do! rse spirit samurai tu msk dlm bdn ak (haha, pe mrepek nih!).. it will be nice if i owned one of them, x krela cap pe, cap burung helang ke... (de ke cap2 kalo pdg samurai??)

5. TV 50inch plasma....mmg ak ske mnde nih! tgk premierleague,la liga,champs league,piala thomas, huh! cm2 lg sports event, mmg rse cm dudok dlm studio... eh, stadium!! ha... spe2 de tibi 50 inch. spare ke, meh la sini, ak mau!!

lima CHARACTERISTICS that i admire

1. understanding...

2. happy-go-lucky...

3. simple...

4. cooL...

5. x ske bprangsake burok..

INVENTIONS yg best

1. troli2 kt shopping kompleks...kalo takde, lu pikir la sendiri guane mak2 ekau nk bwk sume brg2 mse tenga shopping? dala mse tu tenga shopping sakan! huhu..

2. Internet...x bole argue ngan anep, mmg bes! tp mnde ni de pro ngan kontranye, so use it well!! haha...

3. Enset...mcm2 bole wt ngan telepon, lebey ag enset... nk messaging? web browsing? tangkap gmbo? huish! bole...

4. mesin baso...haha! nmpk sgt ak ni x ske bsh bju gne tgn, tp mnde ni mmg btul2 bmnfaat bg ak, huh! bygknla stiap org gaji korg baso bj gne tgn.. kojo2 len kn tgendala ryte?? (kalo korg gne sorg servant la..)... i mean gne tgn, take longer time than used the machine..

5. kete+ other transport...huh! korg piki2 la sndiri.. haha! nk gi sne sini sonang kn..

Lima MOST HATED THINGS

1. org yg x mo beruba (buruk-baik) ...dasat2.. i really hates this type of person, x mo ke bwat mnde2 bek?? aiya!! idop skali je...

2. Orang dok ckp mnde2 yg ak da tau...mmg benci tol mnde2 cmni, yola ang da tau mnde tu.. depa dok ulang2 lagi, wt pekak telinga je..

3. bile cegu mara...wuhu!! mmg x bole nk wt pape beb kalo cegu mara! idop rse tganggu, nk wt bnde tu slh, nk wt bnde ni slh, x tenteram seyh! (sori to all my teacher and hepi belated teacher's day!! May God bless U all!!)

4. haruan mkn anaknye + haruan bwang anaknya....mnde ni mmg mnunjukkan brape ketidaksyukuran yg total bg mne2 individu yg wt mnde ni... husih! anak adala permata keluarga, kne belai elok2, ni.. hish, nauzubillahi minzalik! (moga2 kte tpelihara dr wt bnde tuh!)

5. org len bazir mase kite...erm.. really2 annoying... plan sumer akn tergendala dek org2 cmni...

Lastly, nak TAG SAPE?

i would like to honour the first group that visit my blog. those are..
-akmal H
-fikri Indra
-fikri Nazari
-aRez
-layyinulharir
-nuha

Read More...

...


ya.. champions league final just around the corner..
football fans..
dont miss it..
united will up against mighty(??) chelsea..
haha!!
stand up!
cheer for the reds..
gloRi2 man utd!!

Read More...

Monday, May 19


Manusia seringkali berkeluh kesah atas rezeki yang ia terima. Bila besarnya keinginan tidak sama dengan yang ia terima, sulit baginya untuk berucap syukur. Pernahkah anda renungkan bahawa pintu rezeki Allah itu ada di mana-mana? Seberapa banyak kedua tangan anda mampu meraihnya, tergantung kepada diri anda sendiri. Kisah berikut semoga ada hikmahnya.

Dari Muadz bin Jabal ra dia berkata, Rasul SAW bersabda: "Ya anak Adam, malulah kepada-Ku disaat kau melakukan kemaksiatan, sedangkan Aku malu padamu di hari pembalasan yang amat besar, maka jangan kalian berbuat dosa wahai anak Adam, bertaubatlah kepada-Ku maka Aku akan memuliakanmu sebagaimana mulianya para Nabi."

"Ya anak Adam, janganlah kau palingkan hatimu dari-Ku, karena sesungguhnya jika hatimu berpaling dari-Ku maka Aku membiarkanmu dan tidak akan menolongmu."


"Wahai anak Adam, apabila kamu bertemu dengan-Ku kelak di hari kiamat dan kebaikan sebanyak penduduk bumi menyertaimu, maka tidak Aku terima kebaikanmu sehingga kamu membenarkan janji dan ancaman-Ku."

"Wahai anak Adam, sesungguhnya Aku adalah Dzat Yang Memberikan Rezeki sedangkan kamu adalah orang yang menerima rezeki dan kamu mengetahui bahwasanya Aku akan menepati janji-Ku untuk memberikan rezeki padamu, maka janganlah kamu meninggalkan taat kepada-Ku disebabkan rezekimu. Sesungguhnya jika kamu meninggalkan taat kepada-Ku, disebabkan rezekimu maka siksa-Ku wajib atas kamu dan jagalah lima perkara ini untuk-Ku dan pada akhirnya surga adalah imbalan untukmu."

Kisah Burung Hijau

Ya saudaraku, jangan kalian sedih atas rezeki. Rezekimu tidak dapat mencegah ketaatan kepada Allah SWT sebab firman Allah SWT mengatakan, "Dan tidak ada makhluk Allah SWT di muka bumi kecuali rezekinya ditanggung Allah SWT." Sebagaimana keterangan yang terdapat pada hadits berikut ini:

Sesungguhnya Allah SWT menciptakan burung hijau di angkasa dan Allah SWT membuatkan lembing di atas punggung dan membuatkan lembing yang lain di bawah perutnya. Allah SWT juga menciptakan ikan besar di lautan yang memangsa ikan kecil dan daging ikan kecil itu akan masuk ke sela-sela gigi ikan besar yang dapat membahayakan dan menyakitinya. Lalu ikan besar mengeluarkan kepalanya dari dalam air dan membuka mulutnya dan pada saat itu masuklah burung hijau ke dalam mulut ikan besar itu lalu mematuk-matuk sisa-sisa daging yang ada di sela-sela gigi ikan besar itu sedangkan dua buah lembing laksana penyangga yang mencegah ikan besar itu memangsa burung hijau itu. Ketika sisa-sisa daging yang melekat di antara sela-sela gigi ikan besar itu habis lalu terbanglah burung hijau itu ke angkasa.


Hikmah:

Allah SWT telah menjadikan rezeki seekor burung dari sela-sela gigi ikan dan ikan besar kembali ke tempatnya sambil merasakan kenyamanan karena pertolongan seekor burung. Keberadaan salah satu dari keduanya telah menjadikan hubungan sebab akibat bagi yang lain. Allah SWT tidak meninggalkan seekor burung tanpa rezeki, maka bagaimana Allah meninggalkan manusia tanpa rezeki?.

Kisah Perburuan Ibrahim Bin Adam

Kisah ini menuturkan sebab-sebab taubatnya beliau. Pada suatu hari Ibrahim keluar untuk berburu binatang. Disuatu tempat ia berhenti dan bergegas menghamparkan tikar untuk makan. Pada saat dia tengah menikmati makan, tiba-tiba datang seekor burung Gagak yang hinggap di atas tikar tersebut dan mengambil roti dengan paruhnya, lalu burung Gagak itu segera kabur terbang ke angkasa. Ibrahim menjadi heran dan segera menaiki kudanya untuk pergi mengikuti burung gagak itu yang terbang dan menghilang di balik gunung. Akhirnya Ibrahim juga naik ke atas gunung dan melihat ke sekitarnya dan terlihatlah burung Gagak itu dari kejauhan. Ketika di dekati, burung Gagak itu terbang dan di sana terlihat seorang laki-laki dalam keadaan terikat tali dengan posisi tidur memiringkan tubuhnya. Melihat itu Ibrahim segera turun dari kudanya dan buru-buru melepaskan pengikat di tubuh laki-laki itu dan bertanyalah tentang keadaan laki-laki itu. Laki-laki itu segera bercerita, "Sesungguhnya saya adalah seorang pedagang yang dirompak di tengah perjalanan. Seluruh harta yang kubawa habis dirompak. Mereka juga memukuli, mengikatku dan membuangku di tempat ini. Telah tujuh hari aku berada di tempat ini dan setiap hari seekor burung Gagak datang membawa roti. Burung itu hinggap di atas dadaku sambil memecah-mecah roti itu dengan paruhnya, lalu ia masukkan roti itu ke dalam mulutku. Ternyata Allah tidak membiarkan aku kelaparan selama tujuh hari." Segera Ibrahim menaiki kudanya sekaligus membonceng laki-laki itu dan membawanya ke perkemahannya. Ibrahim bertaubat dan kembali kepada Allah. Dia melepaskan baju kebanggannya, membebaskan budak-budaknya dan mewakafkan tanah pekarangannya dan semua harta yang dimilikinya. Ibrahim mengambil tongkat dan berjalan ke kota Mekkah tanpa perbekalan dan tanpa sarana angkutan. Dia tidak memperdulikan rasa lapar sehingga sampai di Ka'bah. Disana Ibrahim menyampaikan rasa syukurnya kepada Allah SWT.


Hikmah:

Allah SWT berfirman, "Barang siapa berserah diri kepada Allah maka baginya akan dicukupi oleh Allah. Sesungguhnya Allah SWT adalah Dzat yang menyampaikan perkara manusia dan Allah benar-benar mampu menjadikan segala sesuatu."

Read More...


BETAPA PAYAHNYA MALAIKAT-MALAIKAT MEMINTA TANAH DARI BUMI

Pada suatu ketika, Allah SWT menitahkan kepada malaikat Jibril supaya turun ke bumi untuk mengambil sebahagian tanahnya untuk mencipta Adam, Akan tetapi apabila beliau sampai ke bumi , bumi enggan membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam, kerana bumi khuatir Adam jadi maksiat kepada Allah. Lalu Jibril kembali ke hadrat Tuhan, ia tidak dapat berbuat apa-apa, mendengar sumpah bumi. Begitulah seterusnya, Allah memerintah malaikat Mikail, jawapan bumi masih sama dan selepas itu Allah memerintahkan malaikat Israfil, tetapi malangnya jawapan bumi masih tidak berganjak, dan masing-masing kembali dengan tangan yang hampa.

Lalu yang terakhir, Allah menyuruh malaikat Izrail turun ke bumi. Kata Allah: " Hai Izrail engkaulah kini yang aku tugaskan mengambil tanah. Meskipun bumi bersumpah-sumpah dengan ucapan bagaimanapun jangan engkau mundur. Katakan bahawa kerjakan atas perintah dan atas namaKu."

Apabila Izrail turun ke bumi dan menyampaikan perintah Allah kepada bumi, maka akhirnya barulah bumi mengizinkan akan tanahnya itu diambil. Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah, kembalilah dia ke hadrat Allah.Lalu Allah berfirman :"Ya Izrail, pertama engkau yang Ku-tugaskan mengambil tanah, dan kemudian di belakang hari kelak akan kutugaskan engkau mencabut roh manusia.Maka khuatirlah Izrail kerana bimbang dibenci oleh umat manusia."

Lalu Allah berfirman lagi: "tidak, mereka tidak akan memusuhi kamu, Aku yang mengaturnya, dan aku jadikan kematian mereka itu bersebab, terbunuh,terbakar,sakit dan sebagainya."

TANAH YANG BAGAIMANA DIJADIKAN?

1. Tanah tempat bakal berdirinya Baitul Muqaddis
2. Tanah Bukit Tursina
3. Tanah Iraq
4. Tanah Aden
5. Tanah Al-Kautsar
6. Tanah tempat bakal berdirinya Baitullah
7. Tanah Paris
8. Tanah Khurasan
9. Tanah(Babylon)
10. Tanah India
11. Tanah syurga
12. Tanah Tha'if

Kata Ibnu Abbas :

1. Kepala Adam dari tanah Baitul-Muqaddis, kerana di situlah berada otak manusia,dan disitulah tempatnya akal.
2. Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat.
3. Dahinya dari tanah Iraq,kerana disitu tempat sujud kepada Allah.
4. Mukanya dari tanah Aden, kerana disitu tempat berhias dan tempat kecantikan.
5. Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat menarik perhatian.
6. Giginya dari tanah Al-Kautsar, tempat memanis-manis.
7. Tangan kanannya dari tanah Kaabah, untuk mencari nafkah dan kerjasama,sesama manusia. 8. Tangan kirinya dari tanah Paris,tempat beristinjak.
9. Perutnya dari tanah Babylon. Disitulah tempat seks(berahi) dan tipudaya syaitan untuk menjerumuskan manusia ke lembah dosa.
10. Tulangnya dari tanah Bukit Thursina, alat peneguh tubuh manusia.
11. Dua kakinya dari tanah India, tempat berdiri dan jalan.
12. Hatinya dari tanah syurga Firdaus, kerana di situlah iman, keyakinan,ilmu,kemahuan dan sebagainya.
13. Lidahnya dari tanah Tha'if, tempat mengucap Syahadat, bersyukur dan mendoakan kepada Tuhan.

Bagaimanakah prosesnya :

1. Ketika Allah akan jadikan Adam, tanah itu dicampuri air tawar,air masin,air hanyir, angin, api.Kemudian Allah resapkan Nur kebenaran dalam diri Adam dengan berbagai macam "sifat". 2. Lalu tubuh Adam itu digenggam dengan genggaman "Jabarut" kemudian diletakkan didalam "Alam Malakut".
3. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan "tubuh Adam" adalah tanah pilihan.Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah ,wangi-wangian dari sifat Nur Sifat Allah, dan dirasmi dengan air hujan "Barul Uluhiyah".
4. Kemudian tubuh itu dibenamkan didalam air "Kudral-Izzah-Nya" iaitu sifat "Jalan dan Jammal".Lalu diciptakan menjadi tubuh Adam yang sempurna.
5. Demikian pula roh, ketika itu diperintah masuk kedalam tubuh Adam, ia pula merasa malas dan enggan, malah ia berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar.Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk memaksa roh itu masuk, akhirnya mahu tidak mahu roh itupun masuk dan menyerah kepada Izrail.

Menurut riwayat ketika Adam masih berada di syurga, sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit kita sekarang ini. Kerana Adam telah diturunkan ke dunia, terjadilah perubahan pada warna kulitnya. *Sebagai peringatan: yang masih tertinggal warnanya hanyalah pada kuku manusia. Hal ini kita biasa lihat meskipun orang kulitnya hitam, tetapi warna kukunya adalah sama, ialah putih kemerah-merahan.

Dijadikan pada tubuh Adam ada sembilan rongga atau liang.Tujuh buah liang di kepala,dan dua buah liang dibawah badan letaknya.Tujuh buah letaknya di kepala : dua liang mata,dua liang telinga, dua liang hidung dan sebuah liang mulut.Yang dua macam di bawah : sebuah liang kemaluan dan liang dubur. Dijadikan pula lima buah pancaindera : 1. Mata alat penglihatan 2. Hidung alat penciuman 3. Telinga alat pendengaran 4. Mulut alat perasa manis,masin dan sebagainya. 5. Anggota tubuh lainya seperti kulit, telapak tangan, untuk perasa halus, kasar dan sebagainya.

Setelah Roh masuk ke dalam tubuh Adam : Lalu roh itu masuk perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun. Demikianlah Allah memberi kekuatan pada Izrail untuk memasukkan roh ke dalam tubuh Adam.Dahulu Izrail ditugaskan mengambil tanah untuk Adam, dan kini dia pula ditugaskan untuk mencabut nyawa umat manusia. Setelah itu meresap ke kepala Adam, maka terjadilah otak dan tersusunlah urat-urat sarafnya dengan sempurna.

Kemudian terjadilah matanya seketika itu matanya terus terbuka melihat dan melirik kekiri dan ke kanan. Dan juga melihat ke bawah di mana bahagian badannya masih merupakan tanah keras.Dilihatnya kiri dan kanan para malaikat yang sedang menyaksikan kejadian dia. Ketika itu Adam telah dapat mendengar para malaikat mengucapkan tasbih dengan suara merdu dan mengasyikkan.

Kemudian ketika roh sampai ke hidungnya lalu ia bersin, serta mulutnya terbuka. Ketika itulah Allah ajarkan padanya mengucap Alhamdulillah. Itulah ucapan Adam pertama kalinya kehadrat Allah. Lalu Allah berkata: "Yarkhamukallah" yang ertinya: "semoga engkau diberi rahmat Allah" Oleh kerana itu jika orang bersin menjadi ikutan sunat mengucap "Alhamdulillah" dan orang yang mendengarnya sunat mengucapkan "Yarkhamukallah".

Kemudian ketika roh sampai pada dadanya, tiba-tiba saja ia mahu bangun. Padahal bahagian badannya kebawah masih menjadi tanah keras. Di sini menunjukkan sifat manusia yang suka tergesa-gesa (tidak sabar). Sebagaimana firman Allah SWT bermaksud :"Dan adalah manusia itu, suka tergesa-gesa".(Al-Israk:II) Maka ketika roh itu sampai di bahagian perutnya, maka terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Maka seketika itu terasalah lapar.

Kemudian terus roh itu meresap sampai ke seluruh tubuh Adam, tangan, kaki lalu terjadi darah daging dan tulang, urat-urat, berkulit dengan sempurna, yang mana kulit itu kian lama kian bagus dan halus.

Begitulah proses kejadian-kejadian tubuh Adam. Setelah kejadian Adam sempurna sebagai manusia baru, maka dialah merupakan jenis makhluk manusia yang pertama.Wajahnya cukup cantik, semua malaikat berasa kagum lihat Adam yang begitu menawan. Kemudian Adam diarak oleh malaikat-malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni langit pertama hinggalah yang ketujuh sebelum dibawa ke syurga tempat mula-mula Adam dijadikan.

Renungan : Sesungguhnya Allah itu Maha Besar, Maha Agung , Maha pencipta sekian alam dan pencipta setiap kejadian. Bertaqwalah kita kepadaNya, kerana pada Allah-lah kita akan dikembalikan.

Read More...

Sunday, May 18

juSt saY it!!


Vander Hoven, a psychologist from Netherlands, announced his new discovery about the effect of reading the Qur'aan and repeating the word ALLAH both on patients and on normal persons. The Dutch professor confirms his discovery with studies and research applied on many patients over a period of three years.


Some of his patients were non-Muslims, others do not speak Arabic and were trained to pronounce the word 'ALLAH' clearly; the result was great, particularly on those who suffer from dejection and tension. Al Watan, a Saudi daily reported that the psychologist was quoted to say that Muslims who can read Arabic and who read the Quran regularly could protect themselves from psychological diseases.

The psychologist explained how each letter in the word 'ALLAH' affects healing of psychological diseases. He pointed out in his research that pronouncing the first letter in the word 'ALLAH' which is the letter (A), released from the respiratory system, controls breathing. He added that pronouncing the velar consonant (L) in the Arabic way, with the tongue touching slightly the upper part of the jaw producing a short pause and then repeating the same pause constantly, relaxes the aspiration.


Also, pronouncing the last letter which is the letter (H) makes a contact between the lungs and the heart and in turn this contact controls the heartbeat. What is exciting in the study is that this psychologist is a non-Muslim, but interested in Islamic sciences and searching for the secrets of the HolYQuran. Allah, The Great and Glorious, says, "We will show them Our signs in the universe and in their ownselves, until it becomes manifest to (remember me in ur Dua)". ALLAHU AKBAR!! Allah is great ,Allah keeps me going day and night. Without Allah, I am no one. But with Allah, I can do everything. Allah is my strength.'


zh@zul: bygkn.. sebut ALLAH je dpt elak drpd penyakit... SUBHANALLAH!!

Read More...

bye?


recently, i opened my mail...
and of coz, i got sumthing 2 share.. i thought diz thing many of us did not realize..
so... here are the extract from the message (in BAHASA,k!)

:: perkataan bye merupakan jarum sulit org kristian...didalam bahasa Arab b'maksud "fi hafzil baba" manakala dalam bahasa Malaysia b'maksud di bwh naungan pope(paderi) . jadi forward dan sebarkan kepada semua sahabat2 anda.semoga Allah memberi rahmat kpd kita dan org lain.wassalam.Wallahualam. ..Sebaik2nya gantikan perkataan BYE tersebut kepada Assalamualaikum. .. ::

so, i hope all of us will be aware of diz matter
#snanye skang ni byk taktik2 kafir laknatullah ntuk mnjatuhkn islam..
so,
berhati-hatilah..
kalo ssiape de info2 tbaru psl taktik2 kotor kafirun ni..
kite kongsi bersama ya!
sLm~#

Read More...

dari mejaku..

ya.. walopn br berusia sehari... alhamdulillah, rame jgk da lwt blog kamek (thank GOD!!), sebenarnya the publicity of my blog still not wide, so i hope those yg da lwt tu.. war2kn la kt kgkwn yg len, ya!! Biaq kte bina jaluran blog yg mntp smantap ukhuwwah kte skang (eceh!!)..
so.. thank guyS..
first group yg visit blog nih..
-fikri nazari
-akmal H
-areZ
-anip m noor
-fikri indRa
-aMieRa (layyinulharir)
-nuHa
thnx ya!!

Read More...

Saturday, May 17

wiKi worLd

A tornado is a violently rotating column of air which is in contact with both the surface of the earth and a cumulonimbus cloud or, in rare cases, the base of a cumulus cloud. Tornadoes come in many sizes but are typically in the form of a visible condensation funnel, whose narrow end touches the earth and is often encircled by a cloud of debris.

Most tornadoes have wind speeds between 40 mph (64 km/h) and 110 mph (177 km/h), are approximately 250 feet (75 m) across, and travel a few miles (several kilometers) before dissipating. Some attain wind speeds of more than 300 mph (480 km/h), stretch more than a mile (1.6 km) across, and stay on the ground for dozens of miles (more than 100 km).

Although tornadoes have been observed on every continent except Antarctica, most occur in the United States. They also commonly occur in southern Canada, south-central and eastern Asia, east-central South America, Southern Africa, northwestern and southeast Europe, Italy, western and southeastern Australia, and New Zealand.

For more details,
http://en.wikipedia.org/wiki/Tornado

Read More...

aCCideNt! whaT?

waa.. mmg bgs pengajaran aku dapat. Hari Kamis (15-5) aritu, aku ngan kgkwn gi mandi sungai, bes la gak! bbdk smpi xmo balik. On the way back, aku gne federal nk anto megat, fik, wafi, paizudin balik. 'Jam' mmg taraf gile2 mase tu. Kete kiri kanan x gerak. Kalo gerak pun, slow2 je.. mule2 mmg aku agk careful, tp mmndgkn bdn da letih gle, time tu pn da kol 7.30.. fuh! x bole thn do! ade ketike tu aku pndg ar blh knn ak... brek pn den tokan slow2.. then..


"zarep!" bbdk jerit nme ak. ak pn pndg dpn, then... "BUM!!".. OMG!! pe da blaku? kete ak terlanggo kete honda... mak ai! mamp*s la cani! dwet tarak! gwanye lesen pn P (yola! mne bole eksiden.... kne gantung wo! kne msk skola mmndu balik!) kete honda 2 pn benti.. bagian blakang honda tu kemek!

then, driver die kuar.. ak pn kuar dr kete. Bbdk sume da jd agak glaba... aku jmpe driver honda tu.. pstu mulela perbulan aku ngan dreba tu..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
drebar tu: ayo! suda kemek lo!
aku: sori ya!
drebar tu: erm, ni kne bg duit ni..
aku: lu mau dwet ka? wa byk2 sori
drebar tu: takpa2 naseb bek ni plastik,bole kasi ketuk! takpa2 xpaya dwetla..
aku: ang biaq btui?(xdela ssaje dialek penang), takpa ye! mnyk2 sori ya..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
lebey kureng gitula conversation ak ngan driver honda tu. fuh, seb baek die x wt report, kalo x, TUHAN je tau naseb aku.. ak pn slm dreba tu.. then ttibe je.. 'jam' da reda, traffic mkn clear.. aku pn mmecot kete ke destinasi dituju..

aku snanye bkn pe, mau kongsi pengalamn aku nih supaya korang jgnla ilang fokus time drive, lagi2 kalo tenga traffic jam, nahas wo! sek bek aku dpt dreba yg bek ati, kalo jenis2 org yg mudah mara? huh! neway, thanked God diz happened to me time2 ak maseh ijau kt lebuhraya, coz it'll help me to drive better next time!! .:: berhati-hati di jalan raya,k! ::.

Read More...

StuPiDity..

tengok gambar2 ni...
tak tau nak habaq ape..
huhu..



























mane salah??
direktor ke pelakon sendiri??
huhu..
LU PIKIRLA SENDIRI!!

Read More...

eRm..


6 perkara Allah sembunyikan


Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:


"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."


Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"


Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.


Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tet api di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaan Ku dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu".


Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"


Lalu Allah berfirman yang bermaksud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal...."


Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:


"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? "


Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan.... ."


Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan...


Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :


* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.

* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).

* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat didalam semua hari.

Read More...